seals and sand

På torsdags morgonen tog vi den 3 timmar långa färjturen till den södra ön. Båda av oss var väldigt nyfikna på den södra ön då vi hört att det ska vara ännu vackrare. Efter att vi kommit i land, hoppade vi in i bussen och åkte någon timme till den lilla byn kaiteriteri. Mycket fint ställe precis vid stranden och Nya zeelands minsta men mest besökta nationalpark Abel tasman nationalpark.

Vi spenderade en heldag i nationalparken till fots. Vi tog en Aquataxi till själva parken, en aning för gungig färd men skönt att komma ut på havet! Vi blev sedan avsläppta på en strand och började gå den 1,2 mils långa vandringsleden. Helt otroligt vackert var det,hängbroar, kristalklart vatten, regnskog och vackra stränder. Det var även bra träning då vi gick upp och ner på bergen, vilket kändes i benen dagen efter.På vägen hem åkte vi förbi en ö där massor av sälar levde.Vi hade även tur med vädret hela dagen då det började mulna på precis när vi skulle ta båten tillbaka. Det gjorde dock att resan blev ännu gungigare och blötare då motorbåten skulle parera mellan de höga vågorna. Men det var kul, men skönt att komma till land igen.

Dagen efter åkte vi till en annan liten by, westport. Inte så mycket att se i den byhålan men hostlet var hur mysigt som helst! Riktigt hemtrevligt och fin uteplats. Vi träffade på två andra svenskor ( det är nästan bara svenskar på de senaste bussarna) som vi spelade kort och drack te med hela kvällen. Mysig kväll med en hel del skratt!