Time to go

 
Då var det sista kvällen i Christchurch och sista kvällen i Nya Zeeland. Sitter ensam i en mörk korridor i studentkorridoren vi bor  med musik i öronen. Tänkte passa på att sammanfatta lite kort min resa i NZ. Fast det går ganska snabbt då det bara behövs ett ord- fantastiskt!
 
Jag har sett så sjukt mycket på bara en månad. Från de gröna kullarna på den norra ön till alla höga fjäll på den södra ön.Jag har åkt sandboard längst upp i norr, ridit i fårhagar, åkt rafting i en flod, gått på bio i den finaste biografen, badat i kristallklart vatten, vandrat i nationalparker, hoppat fallskärm, ja listan kan göras så lång. Sen ska jag inte glömma alla de människor man mött på vägen och som man också skilts från.
 
 Naturen är helt klart det mäktigste med det här landet. Det är som ett sagoland och man blir förundrad varje gång man ser något nytt. Naturen ärskiljer sig så mycket beroende på var du är, från sandstränder, gröna kullar till vulkaner, fjäll och torka. De flesta säger att den södra ön är den finaste ön, men jag vet inte om jag kan hålla med, då dem är så olika varandra och så vackra på sitt sätt.
 
Att åka med en buss genom hela landet har haft sina för- och nackdelar.Här listar jag några av Kiwi experience plus och minus.
+ Möter många människor
+ Rutten är redan förutbestämd så det är bara att hänga med.
+ Genom att busschaufören även är guide så får man veta väldigt mycket som man antagligen inte fått reda på annars.
+ många rabatter på alla aktiviteter
+ Smidigt då buss chaufören bokar hostel åt en om man vill det.
+ Behöver inte planera så mycket innan man åker.
+ Om man åker själv är det perfekt att träffa andra.
+ Man kan bestämma hur länge man vill stanna på ett visst ställe och man kan hoppa av var man vill.
 
- Blir mycket bussåkande
- Ganska turistit
- Ibland stannar man för olika promenader osv när man inte alls har någon lust att stanna.
- Man kan bli ruinerad då man peppras med aktiviteter som alla kostar ganska mycket trots rabatter= håll koll på pengarna
- Om man hamnar på en buss med konstiga/jobbiga personer är man oftast fast med dem i några dagar
- I högsäsong kan bussarna vara fulla så man måste bestämma hur många dagar man vill stanna på en viss plats snabbt så man får plats på den buss man vill.
 
Hostlerna vi bott på har varierat i standard och pris. Men det stora hela har de varit väldigt bra om man gemför med standarden i Australien. Kostanden har varit mellan 22-30 dollar /natt.
 
Nya Zeeland är vekligen ett land som jag tycker alla ska besöka, den har nått för alla smaker. Jag är verkligen jätteglad att jag tog chansen att åka hit. Det är nog det finase landet jag varit i och jag kan absolut tänka mig att komma tillbaka hit igen, men då blir det nog att hyra bil istället!
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer
Ellinor

Så avundsjuk! Vad har ni tänkt att göra när ni kommer tillbaka till Sydney? :)

Svar: Ska resa uppat kusten och forhoppningsvis jobba lite och sedan resa igen! :)
mfjall.blogg.se

2013-02-03 @ 17:31:57
URL: http://mariaellinors.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0