Fraiser Island

Efter den ca 30 min långa båtresan, kom vi fram till världens största sandö Fraiser island. Det började ju inte direkt jättebra då jag fick se att jag inte hade några batterier i kameran, typiskt. Tur att jag kunde sno lite bilder från Malin. Vi började iallafall den skumpiga färden till vårt första stopp som var en sjö jag glömt namnet på. Väldigt fint iallafall. Tony var guide hade med sig en stor badring som flera försökte ställa sig på och hålla balansen. Kul underhållning för oss på stranden som låg och solade. De lyckades stå 9 totalt på ringen, duktigt!

Efter ett stopp där i någon timme var det lunchdags. Vi åkte vidare och stannade sedan vid ett  picknick ställe där vi åt våra mackor vi gjort iordning. Vi fortsätte sedan till en annan sjö, lake Wabby. Efter någon km vandring kom vi fram till sjön som omgavs av…….sand.  Varmt vatten! Solen började sakta men säkert sänka sig längs horisonten så vi började sedan röra oss mot vårt camp som låg längs med stranden.

När vi kom fram var det nästan helt mörkt. Campet betod av några tält och ett större tält med bänkar och grill. Ingen toalett och ingen dusch. Vi började steka på våra hamburgare utsvultna som vi var och åt sedan.  Där satt vi sedan hela kvällen och umgicks, spelade drickspel och drack goon. Musiken höjdes och ett dansgolv bildades.

Vi lade oss sedan i tälten, jag sov tillsammans med Malin i ett tält. Vi fick varsitt liggunderlag som var papperstunt. Jag packade på mig med kläder för att inte frysa och sedan var det bara att försöka att sova med dingos vandrandes runt tälten. Tur att man inte behövde gå upp och kissa på natten.

Dagen därpå blev vi väckta kl 7. Vissa ångrade sig nog att de druckit lite för mycket kvällen innan. En kille spydde typ hela dagen på varje stopp vi stannde, stackarn.  Alkohol och sandvägar som egentligen inte är några vägar alls går väl inte riktigt ihop. Jag mådde iallafall bra och var taggad för en heldag med äventyr.

Vi åkte längs på stranden till Champagne pools och badade. Riktigt fint där man badade precis vid havskanten i en liten pool som bildads i ett rev. Vi åkte sedan vidare till en fin utsiktsplats där man kunde se ut över hela kustremsan. Om man hade tur kunde man även få syn på hajar och valar vilket det skulle finnas gott om i havet, tyvärr såg vi inget av dem. Men när vi började åka igen såg vi en val ute till havs, häftigt! Vi fortsattande sedan till ett skeppsvrak som blivit strandsatt på ön och tydligen varit en gammal sjukhusbåt och sedan blivit mål för militärövningar.

Vi åkte sedan till Eli creek vilket var vårt sista stopp för dagen där vi åkte ner för en fors. Vattnet var så klart och fint att man kunde dricka det direkt om man ville. Sedan hoppade vi in i bilarna igen för att köra tillbaka till campet innan tidvattnet blev alldeles för högt.

På kvällen började det åska och ösregna. Det var ganska mysigt med en aning blött då det regnade in i tältet. Det blev en ganska lugn kväll då alla var ganska trötta efter dagen.

Sista dagen åkte vi till Lake Mackenzie där vi stannade till lunch. Det var dock ganska kallt och molnigt så jag tog en powernap istället för att bada. Lunchen åt vi sedan Fishermans bay där vi även tog båten tillbaka till fastlandet igen.

De 3 dagarna vi var på ön var riktigt kul. Härlig grupp och skön stämning.  Otroligt skönt att komma tillbaka till hostlet dock, med en riktig toalett och dusch.  Vi hängde hela gänget sista kvällen innan alla splittrades dagen efter. Helt klart en kul och äventyrlig resa!