It's your turn

 

 Jag vet att det är en del som läser som har ungefär samma planer som mig att åka hit Down under så här kommer lite tips.

Jag åkte med organisationen work and travel ( numera goexplor) De har till uppgift att ta emot dig i Sydney, informera lite om Australien, hjälpa dig öppna bankkonto, fixa medicare card (så du får gratis vård) och öppna taxfile number( du måste ha detta för att kunna jobba vitt) och australiensisk mobilnummer . De kan också hjälpa till att hitta jobb, men eftersom de är stationerade i Sydney har de mestadels jobb i Sydney.

 Enligt mig verkade det vara svårt att få jobb från dem och de jobb de erbjöd var oftast bara under en dag eller vecka. Så frågan är om det är värt att betala en extra slant eller inte för hjälpen. Allt de hjälper till med kan du fixa på egenhand men såklart krävs det lite mer av en själv. Såhär i efterhand är jag fortfarande glad att jag åkte med organisationen då det var skönt i början att ha någonstans att vända sig och få hjälp med det praktiska. Jag flög även tillsammans med andra svenskar som valt samma organisation till Sydney. Det gjorde att man träffade många redan på flyget som man knöt kontakter med.  Men under resan har jag inte haft någon kontakt eller tagit hjälp av wtc.

  • Ta inte med för mycket kläder, du kan köpa allt och lite till här!
  • Skarvsladd  och en ”spork” har flitits använts under min resa
  • Sax och ett litet lås har också varit bra att ha så man kan låsa in sina värdegrejor m.m
  • Boka hostel via hostelworld, perfekt då du kan se vad andra tyckt om hostlet(stämmer såklart inte alltid med verkligheten men man får ett humm).
  • Ge inte upp med jobb, bara att ligga på!
  • Håll koll på årstiderna och planera lite din resa efter dem
  • Planera inte för mycket, det kommer ändå inte bli som du tänkt
  • Tveka inte att resa ensam, du träffar massa människor under resan och många reser själva!
  • Håll koll på dina pengar och lägg upp en någorlunda budget
  •  Var öppen, spontan och lev livet, du kommer ha den bästa tiden i ditt liv!

 Om Du undrar något så hör bara av dig så ska jag försöka svara så gott jag kan!

 



Kommentarer
olivia

hej jag har länge varit intresserad av just australien och undrar lite vad för typ av jobb dem ordnar åt en? vad jobbade du med? och är det lätt att få jobb? hoppas på svar :D

Svar: Hej ! WTC ordnar alla möjliga typer av jobb. Jag skulle främst säga inom lager och sälj. Men även på olika resorter beroende på säsong. De rör sig dock oftast om kortare tider. Ärligt så trodde jag det skulle vara lättare att få jobb än det var. Men det beror också lite på vad du har jobbat med tidigare och ha tur. Sen är det bara att ligga på och inte vara så kräsen. Jag jobbade först på en hästfarm och sedan på en restaurang på ett hostel. Båda jobben var väldigt kul och lärorika! Lycka till och hoppas du kommer iväg! Väl på plats löser sig allt på ett eller annat sätt!
mfjall.blogg.se

2013-09-01 @ 12:11:27
URL: http://sevenbillionsoulss.blogg.se
Emma

Hej! Var det lätt att få jobb på hästfarmen och vart låg den någonstans? :)

Svar: Hallå där! Nej, det krävdes en del att få jobbet då det rör sig om ung hästar och viktigt att göra på rätt sätt då hästarna tävlar osv. Jag hade turen att få chansen att provjobba och sedan gillade han tydligen min inställning och att jag lärde mig snabbt vilket gjorde att jag fick stanna. Farmen ligger utanför Melbourne. Lycka till där nere!
mfjall.blogg.se

2013-09-10 @ 00:48:13


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0