Roadtrip

Vi mötte upp våra nya aussievänner på ett fik i agnes water. Vi hängde sedan med dem på en liten roadtrip till en strand med klippor. Det var lite Fraiser Island feeling då vi åkte på sanden på skumpiga vägar. Tur att Luke hade fyrhjulsdriven bil. Vi stannade flera gånger på olika platser på stranden, riktigt fint! Vi hade även några pauser för påfyllning av vätska då bilen blev en "barcar". Vi fick även syn på en stor känguru, en sällsynt fågel och någon struts av något slag.

När det blev skymning åkte vi till 1770 som jag och Malin verkligen ville se men det är svårt att ta sig dit utan bil. Vi blev bjudna på pizza där och satt och snacka skit innan vi blev hemskjutsade till hostlet igen för att ta bussen mot airlie.

Jag lärde mig jättemycket denna dag, aussieslang, bästa aussiematen, aussiehistoria, lyssnade på bra aussiemusik och kollade på Southern cross stjärnorna. Riktigt kul dag med tre nya vänner.

Efter 10 långa och jobbiga timmar i buss så är vi nu framme i Airlie beach. Hostlet Magnums är billigt och helt okej, dock luktar de möggel i rummet. På torsdag bär det iväg på de sju haven, längtar!!!!

( har lagt upp några fler bilder från Fraiser i det inlägget också)

Frank och Luke

Sam
Vad visar bilden?
The barcar
Den sällsyna fågeln som alla aussiepojkar blev lyriska över.
backseat crew
Här har vi den, Marlin ( ja, alla säger så om mitt namn, "Marlin, like the fish?")
Nya fina vänner!
1770

Mot airlie

Sista dagen här i 1770. Klockan 9 ikväll tar vi nattbussen mot airlie beach. Igår tog jag och Malin en promenad längs stranden, till själva 1770 som bara är en liten del. Det visade sig vara mycket längre än vad det såg ut så efter 2,5 timmar var vi tillbaka igen. Men lite motion skadar ju inte.

Under kvällen hängde vi med våra nya bekantskaper från gladstone, trevligt!
Nu blir det att försöka fördriva tiden genom att ligga vid hostlets pool.

Hippienight

Gårkvällen var helt okej. Det var hippeteama på hostlet så alla fick varsin bandana i olika färger. Körde lite drickspel och började sedan snacka med några australiensiska brandmän som skulle lära sig surfa här. Problemet är att det inte finns några vågor alls så ska bli intressant att höra hur de gick för dem sen.

När baren stängde sedan vid 12 drog vi till " the barcar" där vi satt i deras bil och lyssnade på svensk vs australiensisk musik, ganska kul faktiskt. Nu blir det ut i solen!

1770

Nu befinner jag mig i en liten by som efter Agnes Water-1770. Vi fick vänta hela dagen igår på att bussen skulle gå då den inte gick förrän kl  5. Vi försökte boka om bussen till en tidigare men pågrund av att det var anzacday(minnesdag för soldater under andra världskriget) och röddag var det svårt. Vi kom fram hit vid 21 igår kväll.

Hostlet vi bor på, Southern cross, är jättemysigt.  Vi mötte två svenska killar som ska åka med samma båt som oss på whitsundays så de hängde vi lite med igår kväll. Vi grillade marshmallows vid en lägereld tillsammans med några britter, myspys innan det var läggdags. Idag har vi varit på stranden och ikväll blir det party då chefen här på hostlet tydligen fyller år!

Fraiser Island

Efter den ca 30 min långa båtresan, kom vi fram till världens största sandö Fraiser island. Det började ju inte direkt jättebra då jag fick se att jag inte hade några batterier i kameran, typiskt. Tur att jag kunde sno lite bilder från Malin. Vi började iallafall den skumpiga färden till vårt första stopp som var en sjö jag glömt namnet på. Väldigt fint iallafall. Tony var guide hade med sig en stor badring som flera försökte ställa sig på och hålla balansen. Kul underhållning för oss på stranden som låg och solade. De lyckades stå 9 totalt på ringen, duktigt!

Efter ett stopp där i någon timme var det lunchdags. Vi åkte vidare och stannade sedan vid ett  picknick ställe där vi åt våra mackor vi gjort iordning. Vi fortsätte sedan till en annan sjö, lake Wabby. Efter någon km vandring kom vi fram till sjön som omgavs av…….sand.  Varmt vatten! Solen började sakta men säkert sänka sig längs horisonten så vi började sedan röra oss mot vårt camp som låg längs med stranden.

När vi kom fram var det nästan helt mörkt. Campet betod av några tält och ett större tält med bänkar och grill. Ingen toalett och ingen dusch. Vi började steka på våra hamburgare utsvultna som vi var och åt sedan.  Där satt vi sedan hela kvällen och umgicks, spelade drickspel och drack goon. Musiken höjdes och ett dansgolv bildades.

Vi lade oss sedan i tälten, jag sov tillsammans med Malin i ett tält. Vi fick varsitt liggunderlag som var papperstunt. Jag packade på mig med kläder för att inte frysa och sedan var det bara att försöka att sova med dingos vandrandes runt tälten. Tur att man inte behövde gå upp och kissa på natten.

Dagen därpå blev vi väckta kl 7. Vissa ångrade sig nog att de druckit lite för mycket kvällen innan. En kille spydde typ hela dagen på varje stopp vi stannde, stackarn.  Alkohol och sandvägar som egentligen inte är några vägar alls går väl inte riktigt ihop. Jag mådde iallafall bra och var taggad för en heldag med äventyr.

Vi åkte längs på stranden till Champagne pools och badade. Riktigt fint där man badade precis vid havskanten i en liten pool som bildads i ett rev. Vi åkte sedan vidare till en fin utsiktsplats där man kunde se ut över hela kustremsan. Om man hade tur kunde man även få syn på hajar och valar vilket det skulle finnas gott om i havet, tyvärr såg vi inget av dem. Men när vi började åka igen såg vi en val ute till havs, häftigt! Vi fortsattande sedan till ett skeppsvrak som blivit strandsatt på ön och tydligen varit en gammal sjukhusbåt och sedan blivit mål för militärövningar.

Vi åkte sedan till Eli creek vilket var vårt sista stopp för dagen där vi åkte ner för en fors. Vattnet var så klart och fint att man kunde dricka det direkt om man ville. Sedan hoppade vi in i bilarna igen för att köra tillbaka till campet innan tidvattnet blev alldeles för högt.

På kvällen började det åska och ösregna. Det var ganska mysigt med en aning blött då det regnade in i tältet. Det blev en ganska lugn kväll då alla var ganska trötta efter dagen.

Sista dagen åkte vi till Lake Mackenzie där vi stannade till lunch. Det var dock ganska kallt och molnigt så jag tog en powernap istället för att bada. Lunchen åt vi sedan Fishermans bay där vi även tog båten tillbaka till fastlandet igen.

De 3 dagarna vi var på ön var riktigt kul. Härlig grupp och skön stämning.  Otroligt skönt att komma tillbaka till hostlet dock, med en riktig toalett och dusch.  Vi hängde hela gänget sista kvällen innan alla splittrades dagen efter. Helt klart en kul och äventyrlig resa!

Första sjön
campet

champagne pools
lake wabby
hela gänget

Dagarna innan Fraiser

Det har hänt en hel del under veckan som gått. Här kommer en uppdatering (varning för lång text)

Sista kvällen i Rainbowbeach gick vi med på en sunsetwalk till en sanddyna med utsikt över hela Rainbow. Riktigt fint och mysigt. Man fick även prova på sandboard om man ville det, men eftersom jag redan gjort det i Nya Zeeland och kön var så lång så avstod jag denna gång. Vi var där i någon timme och såg solen gå ner sedan begav vi oss tillbaka till hostlet. Vi passerade även ett bröllop på vägen. Hostlet i Rainbow var väldigt ödsligt med helt okej, men det fanns inte så mycket att göra om man säger så.

Dagen efter checkade vi ut och väntade på att tiden skulle gå för att kl 13 ta bussen mot Hervey bay. Vi hittade en liten fiskebutik där vi köpte med oss myggsprej för att överleva Fraiser och sedan hoppade vi på bussen.

Framme i Hervey bay checkade vi in i en lägenhet där varje hade eget kök och dusch med 4 olika rum att bo i. Nästan direkt så gick vi på ett infomöte och träffade alla andra som skulle med till Fraiser. Vi var totalt 26 pers från Sverige, England, Nederländera, Tyskland, Italien, Irland och Canada. Vi fick lite info om de kommande dagarna och sedan begav vi oss till mataffären för att handla mat och alkohol. Med hamburgare, bröd och goon i kassarna åkte vi tillbaka till hostlet, lagade middag, packade iordning en liten väska till resan och gick och lade oss då vi skulle vara klara redan kl 6 morgonen där på.

När klockan ringde klockan 5 var det bara att pallra sig upp, äta lite frukost och sedan checka ut. De andra Svenskarna (gotlänningar) var så snälla så vi fick lägga våra väskor i deras bil så vi slapp betala för att låsa in dem. Vi kollade sedan på en 30 min lång film om Fraiser, regler om att köra bil på ön och om dingos. Riktigt tråkig och töntig film men det var ett måste att ha sett den för att få följa med. Vi delade sedan in oss i 4 olika jeepar. Efter mycket om och men så hamnade Malin och jag tillsammans med två tyskar och ett par från nederländerna. Det var bara totalt 4 st av oss 26 som var över 21 och kunde köra på ön så det var lite kritiskt ett tag men det löste sig. När vi packat in allt i bilarna begav vi oss till hamnen för att ta båten till Fraiser Island.

Fortsättning följer....

Bilder från Rainbowbeach

Rainbow beach

Då var jag framme i Rainbow beach. Kändes jättekonstigt att säga hejdå till alla på halse lodge, kommer verkligen sakna dem. Bussresan tog drygt 3 timmar. Vi fick direkt till stranden för att kolla solnedgången, riktigt fint. Annars verkar de inte finnas så mycket i denna by, vilket vi redan blivit förvarnade om. Men stranden är fin! Hostlet vi bor på är väldigt litet och inte mycke folk (Pippies beachhouse)  Dem vi bor med är trevliga, en norsk och en från Canada.

Imorgon väntar en dag på stranden och kanske lite sandboardning. Min telefon funkar förövrigt inte här då det inte finns någon mottagning, irriterande men kan inte göra så mycket åt det.

Bye noosa

Då har jag ätit min sista frukost här i noosa och yha. Pannkakor och en cappucino. Jag har även sagt hejdå till de flesta. Känns jätte konstigt och ledsamt att lämna nu. Har nog inte förstått hur hemma det har känts här förrän nu och hur mycket jag kommer sakna alla.Men många kommer jag fortsätta att hålla kontakten med,tack facebook!
Nu väntar nya äventyr, fraiser Island på måndag och sedan whitsundays! Om en timme bär det av till rainbowbeach.

Last day

Då har jag jobbat klart mitt sista skift här på halse lodge, Noosa. Bakis som jag var såg jag inte fram emot att jobba på kvällen då det varit ett stort event med ca 60 gäster att servera ikväll. Jag stålsatte mig vid diskenmaskinen tillsammans med Glenn. Skiftet förvandlades till ett av de roligaste, då jag försökte lära Glenn lite svenska ord. Det slutade med att han och Adrian gick runt och sa, kniv, gaffel, fortsätt jobba hela kvällen med en så kul accent. Skrattade hela kvällen!

Kommer sakna det här stället. Efter 5 veckor känns det som ett hem med nya rutiner och härliga jobbkompisar. Det har varit sega dagar men väldigt roliga också. Jag har lärt mig väldigt mycket på en kort tid och lärt känna många sköna människor. När vädret är fint här är det verkligen ett paradis. Jag har nog insätt att det är såna här små surfställen som är Australien för mig. Det är mer lokalinvånare än backpackers vilket jag gillar. Man kan säga att det är en liten turistort för australienare. Jag kommer definitivt ha med mig en hög fina minnen härifrån.

I'm gonna miss you Noosa.

Karaokenight

Gårkvällen blev väldigt oväntad och spontan. Mötte upp en australiensisk kille för att ta några glas, mötte några av hans vänner och gick vidare till surfclub där det var karaoke. Jag avstod att sjunga och hejade på istället. Visade sig att alla såklart var musikaliska talanger. Kul att hänga med bara australienare och noosabor. Idag mådde jag väl som förtjänat men sånt får man ta. Synd att jag inte tog med mig mobilen så jag kunde ta lite kort på karaoke talangerna men går inte att göra så mycket åt nu.

Sunrise

Idag stod klockan på 05.30. Jag och Rebecca promenerade till stranden och där sätt vi sedan och såg solen gå upp. Riktigt mysigt och vackert!

Sogo

Blev en sista utgång här i noosa igår. Vi drack lite innan i lägenheten och sen drog vi till sogo som är stället på måndagar. Jag hade en kul kväll tillsammans med lodge gänget och andra bekantskaper. Mindre kul idag då jag behövde gå upp kl 7 som vanligt för att jobba.

Jag har precis haft mitt sista meet and greet möte, bara 6 pers idag. Känns bra att det är över men även bra att jag fått göra det för tror jag lärt mig mycket på det. Nu kom precis min middag, barramundi med potatismos blev det idag. Vrålhungrig så tackar för mig!

Tankarna går såklart även till Boston denna dag, hemskt.

50 days

Då var allt bokat och klart till arlie beach. Lämnar noosa på fredag för att ta mig till rainbowbeach där jag stannar i två nätter. Sen åker jag vidare till hervey bay där jag tar mig ut till fraser Island. På fraser kommer jag åka jeep runt med en hög andra backpackers. Stannar 2 nätter på ön campandes, blir spännande.

Efter fraser stannar jag en till natt i hervey bay och sedan åker jag upp till en liten by som heter agnes water- 1770. Ska vara fint där. Har bokat 2 nätter där så får vi se om jag stannar någon mer natt eller drar vidare. Den andra maj åker jag sedan på mitt seglaräventyr på whitsundays, längtar!

Jag kommer åka tillsammans med en annan svensk tjej då vi lämnar noosa samma dag. Kul med lite sällskap så får vi se hur länge vi håller ihop.

Bara 50 dagar kvar på mitt äventyr. Vad hände med tiden.

Beachweather

The sun is back!

The Australian Family

Tanken har slagit mig många gånger under de månaderna jag varit här, hur skulle det vara att leva här i Australien. På riktigt bo här, vara uppvuxen här. Ser framför mig min familj fast istället för att vi åker skidor så surfar vi. Vi har ett sommarhus i någon av surfbyarna, typ Noosa eller Byron. Dit åker vi så ofta vi kan och hänger med alla familjer vi lärt känna och såklart surfar. Annars har vi ett hus en liten bit utanför Sydney.

Undrar hur allt skulle vara då. Flipflops istället för vinterkängor, Jeep istället för tvåhjulsdriven, bikini istället för jacka, fish and chips istället för köttbullar?

Det hade helt klart varit ett annat liv. Men jag trivs med mitt. Sälenveckor, svensk mat, snö, tända ljus, höstmörker och svensksommar väger nog över lite ändå. .

Bacon and egg

Inget nytt på väderfronten. Öser verkligen ner idag. Men det ser ut som det ska bli bättre till nästa vecka. Imorgon har jag min dag ledigt! Ska bli så skönt att kunna sova ut. Jag hoppas dock att jag kan göra det och inte vaknar kl 7 bara för att jag gått upp den tiden de senaste 2 veckorna. Vi får se. Var ute och sprang igår men blev inte långvarigt då jag fick så ont i mina benhinnor. Fortfarande ont idag så inge vidare kul, så typiskt när man verkligen vill springa. (vilket inte är ofta) blir till att vila mina ben idag.

Nu ska jag titta på en film och vänta till middagen. Tror jag ska köra på barramundi ikväll, såg riktigt smaskigt ut! Har förövrigt börjat käka bacon och ägg till frukost och gillar det. Vad är det som händer?

Shark

Här härjar det alltså hajar förtillfälligt. Scary scary. Det är tydligen mer hajar här än vad man tror om man snackar runt med folk. Jag nöjde mig med en löprunda idag istället för att dra ner till stranden. Vill helst inte bada med hajar.
Tjohej.

Här är länken till artikeln.

Det kommer aldrig vara över för mig

Somnar in till tonerna av underbara Håkan. Godnatt!

"Jag är tjugofyra
Bara en liten gnista
Bara ett ord kan sätta eld på en skog

Jag kan älska dig som just den där elden
Men jag tänker aldrig dö, nej
Det kommer aldrig vara över för mig"

Rain

Så trött på regn just nu. Har öst ner de senaste dagarna. Finns inte så mycket att göra i en Beachby då. Lite orolig för Fraser Island om 2 veckor, men det är ju som tur 2 veckor så allt kan ju ändras(fingers crossed) Bara 1 vecka kvar här, sen bär det vidare uppåt kusten. Ska bli skojsigt!

Nej, dags att göra något, sjukt rastlös! Springtur kanske?!

Paradise

Hilltop Hoods

Denna låt kommer alltid påminna mig om Australien.

I miss my girls

Bakistisdag

Riktig bakisdag. Regnet har öst hela dagen. Efter tagit mig upp ur sängen efter få timmars sömn var det bara att sätta igång att jobba. Efter det har jag mest sovit mig igenom dagen. Gårdagskvällen var helt okej, har haft roligare men den var helt klart godkänd. En aning komisk. Ska nog krypa ner under täcket och sätta på en film nu. Ciao

Monday

Här i Noosa är måndagar inte lika tråkiga som de brukar vara. Istället för att alla går ut på helgen går de flesta ut på måndagar här. Partymåndagar helt enkelt. Så ikväll blir det utgång! Riktigt taggad då det var länge sedan nu. Jag börjar dock jobba kl 7 imorgon bitti, men det får man ta! Skål!

Lockdown

Idag har ägaren av hostlet bestämt att stänga baren och restaurangen, bara för ikväll. Det har inte hänt sedan dem öppnade för 17 år sedan. Men alla behöver ett break, speciellt Annmarie, kocken som jobbat i sträck i ja vet inte hur många veckor. Det betyder alltså inget jobb för oss heller. Men för mig och Kristen blev det inte riktigt så då vi har jobbat frukost då vi serverat den som vanligt. Hoppas att jag får min lediga dag imorgon istället. Eftersom restaurangen är stängd betyder det ingen mat för oss, men Drew (ägaren) har fixat så vi får hemlevererad pizza istället, funkar det med

Dagen har inte bjudit på så mycket annat än jobb och filmtittande. Väntar på att veckoschemat ska printas ut så jag får veta hur jag jobbar nästa vecka. Det är riktigt söndags väder ute, mulet och allmänt tråkigt. En riktigt slappardag helt enkelt, vilket ju var själva syftet med den här dagen.

Friday night

Hade en bra kväll igår. Istället för att sitta inne i lägenheten bestämde Rebecca och jag oss för att sitta inne i loungen istället med alla andra människor. Hittade snabbt ett skönt gäng backpackers från olika delar av världen. Efter flertalet kortspel, några glas vin,diskutioner och biljardspel rann tiden iväg.

Det är det bästa med backpacklivet, man träffar så många glada människor och lär sig alltid något nytt!

Bilden är från vår fribar kväll i tisdags.

Days passing by

Dagarna rullar på här nere i Noosa. Tror det händer mer just nu i lilla E-tuna med bomber och granater än här.

När jag inte jobbar ligger jag på stranden och steker. Men just nu har vädret ändrats och det ska bli dåligt hela helgen. Men det funkar ändå. Jag har hängt med Ida de senaste dagarna.En eskilstunabo som jag inte sett  sedan jag lämnade Sydney för 6 månader sen. Kul att catcha upp om våra olika äventyr.

Jobbar frukost hela veckan vilket är skönt då det är mindre stressigt och eftersom man slutar runt 12 så har man hela dagen sen att göra nått! Börjar dock bli lite less på jobbet men det är bara 2 veckor kvar sen är jag på resande fot igen. Jag har dock lite beslutsångest då jag har ca 2 veckor där jag inte vet vad jag ska göra. Kollar på lite resor till Darwin, Perth och Alice Springs men det är dyrt så vi får se vad jag bestämmer mig för. Det drar ihop sig, bara 2 månader kvar i detta underbara land. Det börjar kännas att det är slutspurt.

Idag lämnade Sarah hostlet vilket var tråkigt, kommer bli lite tomt. Men vi är fortfarande ett skönt gäng med nu övervägande britter. Vi försöker att hitta på grejer efter jobbet och gör oftast saker tillsammans under dagarna. På kvällen tar vi det mest lugnt i vår lägenhet, snackar skit, kollar film eller bara degar, kan bli rätt segt ibland. Men det kryllar ju med folk på hostlet så man kan ju gå ut och hänga med resten av gästerna om man vill det. I tisdags fick vi gratis drinkar i baren som tack för att vi jobbat så hårt under påsken, uppskattas ju alltid trots att det var ganska dött på folk i baren förövrigt. Igår hade jag även mitt tredje välkomsmöte här på hostlet, fullsmockat med folk!

Annars finns det nog inte så mycket mer att förtälja, fredag imorgon vilket betyder att man kan få pannkaksfrukost om man vill, tåls att fundera på. Isåfall blir det en löprunda efter jobbet!