Great Ocean Road

Igår stod klockan på 06.00. Lite efter klockan 7 kom den lilla bussen och hämta upp oss som skulle ta oss på en heldagstur på the great ocean road tillsammans med 24 andra resenärer från alla världens hörn. Vår guide för dagen var Peter, en skön australiensare som för övrigt såg ut som Barney i familjen flinta. När vi väl kommit ut från Melbournes morgontrafik så öppnade sig Australiens fina landskap. Vårt första stopp var Belles Beach som ligger precis vid surfbyn Torquay där de kända surfmärkerna Quicksilver och Ripcurl grundats. Stranden var riktigt fin och jag förstår att det är en av de populäraste surfstränderna då vågorna där inte är att leka med. Surfare fanns det såklart gott om, trots att det inte är så varmt i varken luften eller vattnet än. Men blev trots det riktigt sugen själv på att surfa igen! Vi lämnade stranden efter lite te och kex och åkte vidare och in på The great ocean road. Inget att rekommendera om man inte gillar kurviga vägar. Men utsikten längs vägen går inte att klaga på, helt fantastisk!

Vi stannade vid en nationalpark och letade efter vilda koalor. Var inget problem att hitta dem, de fanns nästan i varje träd!  Efter koalorna stannade vi och åt lunch, souvlaki i bröd med tsatsiki och färska grönsaker, mums! Bussen fortsatte sen mot en regnskog där vi gick runt i en halvtimme. Var som att kliva in i en sagovärld. Fick se träd som var över 2000 år gamla och nästan 100m höga. Sen var det in i bussen igen och 1 timmes färd till själva huvudmålet, 12 apostles. Apostlarna är stora berg eller stenar som står ute i vattnet och är Australiens tredje störta sevärdhet efter barriärreven och uluru. Var faktiskt över förväntan och riktigt mäktigt att se dessa stenar. Sjukt stora, människorna nedaför såg ut som myror i jämförelse. Vi stannade sen till vid ännu en strand och sen vid någon bro som rasat (London bridges) som inte var så mycket att se. Sen började den 3 timmar långa resan hem med stopp på donken.

På vägen hem slogs jag av vad fint det verkligen är här! Vi passerade flera farmer med får och kor betandes i jättestora hagar och små söta hus och byar. Blev riktigt sugen på att faktiskt flytta ut på landsbygden istället. Uppleva det riktiga Australien och åka till lugnet och jobba på farm. Tåls att fundera på. Vid 21 tiden var vi tillbaka på hostlet igen,trötta men nöjda. Jag hade en jättebra dag tillsammans med Johanna, kände att jag verkligen behövde komma bort från jobbsökandet och Melbourne en stund. Turen är verkligen något jag kan rekommendera att göra om man är i närheten av Melbourne!